tisdag 2 september 2014

16 pizzor

Det är hemligt
när det
ska gå
att få
ut nåt
kul av livet
för mig

Jag står
villrådig och
ser på
hur världen
pikar mig
och gör
narr av mig
Jag vet inte
om det
går över
ännu på
två år

1997-1998
åt jag 65
pizzor

Jag började
på en pizzabutik
i Arboga
och slutade
på Noras värdshus

Jag började
med nummer 16
eftersom
Francesco Clementes
utställning
14 stations to cross”
som jag
såg på Moderna Museéet1983
hade en femtonde tavla
längst bort

En korsfäst groda

Den sextonde pizzan
betydde för mig 
alltså döden
Men det kan
nog snarare innebära
Himmelriket

Den fjortonde
statoinen
för Jesu lidande
innebär enligt
kyrkan 
Jesu begravning

Och döden
inträffar redan
på den tolfte

Så det
kan nog
vara så för mig
att jag ska
till Paradiset
år 2015 för
att där
träffa rövaren
som höll på
Jesus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar